Het gebruik van milieuclaims op alledaagse producten en in reclame wordt steeds meer gereguleerd. De nieuwste gids van de CNC, gepubliceerd in mei 2023, is bedoeld om bedrijven aan te moedigen transparanter en waarheidsgetrouwer te zijn in hun claims. In de praktijk is het veel ingewikkelder dan het lijkt.
Hoe kies je producten om de milieu-impact van je dagelijkse consumptie te beperken?
Vanaf nu zal het moeilijk zijn om een onderscheid te maken tussen de meest verantwoorde benaderingen!
De milieuclaim "verminderd milieueffect" wordt als allesomvattend beschouwd. De enige toegestane claim is "verminderde ecologische voetafdruk", maar de voorwaarden voor het gebruik daarvan zijn beperkt. De claim moet van toepassing zijn op het product als geheel, inclusief de verpakking, of er moet worden gespecificeerd of het de formulering of de verpakking is die een verminderd effect heeft, en er moet informatie worden verstrekt die de vermindering van het effect rechtvaardigt aan de hand van een levenscyclusanalyse. *** Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie) ***
De gekwantificeerde beoordeling van de vermindering van de milieu-impact is gebaseerd op de berekeningsmethode Life Cycle Assessment (LCA) voor elk product en elke verpakking.
Is mijn afwasmiddel nog steeds milieuvriendelijk?
De aanpak van L'Arbre Vert blijft authentiek. Aan de andere kant is het niet langer mogelijk om "ecologisch" te vermelden op een product, zelfs als het deel uitmaakt van een toegewijd proces zoals de certificering van het Europese Ecolabel. De "ecologische" claim wordt nu beschouwd als allesomvattend, d.w.z. te breed.
Het is de moeite waard om erop te wijzen dat afwasmiddel ingrediënten bevat met een verminderde ecotoxiciteit.
Voor de productie van haar schoonmaakproducten heeft L'Arbre Vert van meet af aan gekozen voor het milieukeurmerk van de Europese Unie, het Europese Ecolabel, om haar aanpak te laten valideren door een onafhankelijke instantie, een garantie van betrouwbaarheid voor de consument. Dit referentielabel houdt rekening met de levenscyclus van het product en een groot aantal milieueffecten: van het ontwerp - met de keuze van de materialen en de verpakking - tot de fabricage, het gebruik door de consument en vervolgens de verwijdering in de natuurlijke omgeving. Dit alles garandeert de efficiëntie die de consument verwacht.
Recyclebaar of niet?
Bij gebrek aan verduidelijking heeft de claim "recycleerbaar" betrekking op het product EN de verpakking, wat dus onjuist is. Er moet worden gespecificeerd dat het om de verpakking gaat. Vanaf nu zijn de claims "recyclebaar" of "100% recyclebaar" in hun huidige vorm niet langer toegestaan. Alleen de claims "hoofdzakelijk recyclebaar" (wanneer ten minste 50% van de verpakking recyclebaar is) of "geheel/helemaal recyclebaar" (wanneer ten minste 95% van de verpakking recyclebaar is) zijn mogelijk.
Hoe zit het met L'Arbre Vert: milieuvriendelijk of niet?
We zijn het ermee eens dat er in deze nieuwe fase van regelgeving veel is om over in verwarring te raken.
Bij L'Arbre Vert zetten we ons al 20 jaar in voor transparantie, vooral als het gaat om onze ingrediënten en onze werkwijze in Frankrijk.
Onze inzet voor gezondheid en milieu blijft onveranderd. L'Arbre Vert zal altijd zijn
- Prioriteit voor kwaliteitsingrediënten: voornamelijk van natuurlijke oorsprong, meestal uit Frankrijk of Europa, en met verminderde ecotoxiciteit.
- Geconcentreerde formules om transport en afvalproductie te beperken
- Het merendeel van onze verpakkingen is grotendeels of volledig recyclebaar, met navullingen, vaste formaten en ethische oplossingen die voortdurend worden verbeterd...
- Producten met het Europese Ecolabel (de meeste schoonmaakproducten waarvoor de norm bestaat)
- Voorrang aan made in France (bijna 90% van onze volumes worden in onze eigen productie vervaardigd)
- Onze ecologische voetafdruk in de fabriek verkleinen (blaasmachine voor flessen, fotovoltaïsche panelen, koud productieproces, optimalisatie van schoonmaakwater en hergebruik waar mogelijk, enz.)
- En dat alles zonder afbreuk te doen aan gezondheid, efficiëntie of betaalbaarheid.
We hebben er ook voor gekozen om de wildgroei aan milieuclaims te vermijden en ons te concentreren op de informatie die essentieel is voor de gebruiker, en we hebben onszelf verplicht tot zeer veeleisende specificaties, met name op het gebied van milieu- en gezondheidskwesties.
Les engagements de L’Arbre Vert pour l’avenir :
- Dit ethos en deze eenvoud zijn de kenmerken van het merk en we willen deze aanpak voortzetten en vertrouwen op het vertrouwen en de loyaliteit van onze klanten.
- Sinds de oprichting van L'Arbre Vert in 2003 zijn we toegewijd aan onze principes van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en sinds 2020 hebben we het label Pour un Monde + engagé (PME+).
- We doen er alles aan om reinigings- en hygiëneproducten te ontwerpen en te produceren die gedurende hun hele levenscyclus een gecontroleerde impact hebben en die ontwikkeld zijn met het grootste respect voor de huid. De meeste van onze schoonmaakproducten zijn ook goedgekeurd als "Hoge Milieukwaliteit voor Mensen met Allergieën" met het label "Gereguleerde Allergenen" door de allergiedokters van ARCAA (Association de Recherche Clinique en Allergologie et Asthmologie).
- Onze grondstoffen worden gekozen volgens strenge zelfopgelegde specificaties. Het merendeel van onze verzorgings- en welzijnsproducten bevat meer dan 90% ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
- Jaar na jaar streven we er ook naar om de hoeveelheid geproduceerd plastic te verminderen en de resultaten zijn al bemoedigend: De ontwikkeling van navulsystemen heeft ons in staat gesteld om meer dan 1.900 ton plastic te besparen, en met vaste stoffen in 2022 alleen is dat al een besparing van 5 ton.
- De meeste van onze verpakkingen zijn geheel of grotendeels recyclebaar, wat deel uitmaakt van ons streven naar een steeds geavanceerder ontwerp.
- Nog een belangrijk detail: 90% van onze producten worden in Frankrijk gemaakt, en de meeste daarvan op onze eigen productielocatie.
- Om onze overtuigingen waar te maken, helpen we onze gebruikers om op een meer verantwoorde manier te consumeren door hen tips te geven voor hun dagelijks leven (beter doseren, eco-acties om te ondernemen, etc.).
- Tot slot steunt L'Arbre Vert initiatieven voor herbebossing en bosonderhoud: sinds 2019 hebben we geholpen om meer dan 21.000 bomen te herplanten.
Resultaat:
multiples récompenses L'Arbre Vert heeft de afgelopen 20 jaar talrijke onderscheidingen ontvangen voor zijn MVO-engagementen en is daarmee het grootste nationale merk op het gebied van "ecologisch reinigen" in supermarkten...
U zult het begrepen hebben: bij L'ARBRE VERT zullen we de termen "ecologisch", "groen", "milieuvriendelijk" en andere beweringen die in de CNC-gids als allesomvattend worden beschouwd, niet meer gebruiken, maar onze beloften zijn nog altijd even sterk en we blijven er achter staan.
In overeenstemming met de regelgeving zijn de milieukwaliteits- en kenmerkbladen (QCE) toegevoegd aan de site. U vindt ze hier: Milieu-informatiebladen
Onze MVO-betrokkenheidsbeoordeling is ook hier beschikbaar
Bronnen :
FHER: Handboek voor duurzame praktijken
Verder gaan :
- ADEME aanbevelingen voor verantwoorde communicatie